Kennisbank

Artikelen

Lucas

Ondersteunde Communicatie in de klas

Sandra Koster heeft onderzoek gedaan naar Ondersteunde Communicatie in het speciaal onderwijs. Zij heeft daarbij onderzocht wat de invloed was van van tijd en werkdruk op het inzetten van OC. Ook keek zij naar de beschikbare kennis en OC-materialen en wat leerkrachten zou kunnen helpen OC meer en beter in te zetten.

anatomie

‘We leiden chirurgen op zonder kennis van anatomie’

De statische intelligentietest is echt niet meer van deze tijd. Dat betogen Maartje Radstaake,
Stijn Deckers en Anouk van Hoogdalem, drie orthopedagogen, werkzaam als docent en
onderzoeker bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit
Nijmegen. ‘Dat ene cijfertje zegt heel weinig over het kind.’

recht om te communiceren

Ondersteunde communicatie: iedereen heeft het recht om te communiceren

Communiceren kan op allerlei verschillende manieren. Niet alleen maar door te spreken, maar bijvoorbeeld ook door middel van gezichtsuitdrukkingen, geluiden, natuurlijke gebaren of schrift. Iedereen heeft het recht om te communiceren en daarmee het recht op toegang tot passende communicatievormen.

leonieke

Leonieke: ‘Na 17 jaar kon mijn dochter voor het eerst praten’

De meervoudig gehandicapte dochter van Leonieke Wiertz (49) zou nooit kunnen praten, zei men. Na zeventien jaar kreeg ze toch een stem via een spraakcomputer: “Marilou heeft haar omgeving versteld doen staan.”

Presentaties van de ISAAC-NF congressen

Via deze link en met dank aan de vereniging Angelman syndroom Nederland is de opname te zien van de sessie over "Mythes in de wereld van OC" van Mannin de Wildt en Esther Roth op het ISAAC-NF 2019. Zij vertellen in de video over de aanpak van OC, waar je aan moet denken, de valkuilen en praktische handvatten.